Word Je Dik Van Stress?

--Word Je Dik Van Stress?

Word Je Dik Van Stress?

Je kent vast wel iemand die een burnout heeft gehad, of gebukt gaat onder hoge stress. 1 miljoen Nederlanders hebben namelijk last van burnout klachten. Sommige komen flink aan tijdens een periode van stress.

“Stress maakt dik”?

Wordt er gezegd. Maar niet iedereen komt aan van stress.

Sterker nog....

Sommige mensen vermageren zelfs? Hoe kan dat?

Het stress hormoon cortisol

In de theorie dat stress dik maakt, spelen hormonen een belangrijke rol: ze zouden uit balans raken als je te lang, te veel stress ervaart. Het hormoon cortisol krijgt in deze theorie een speciale rol. Dit stresshormoon zou je spieren afbreken om energie vrij te maken, zodat je kunt reageren op de noodsituatie waarin je lichaam zich bevindt.

Omdat stress tegenwoordig vooral psychisch van aard is (je hoeft niet weg te rennen voor een tijger, maar moet wél voor 12:00 uur dat rapport hebben doorgelezen), sla je de vrijgekomen energie vervolgens op als vet. En dan kom je aan.

Dat is althans de theorie.

Klopt dat wel?

Het klopt dat je cortisol aanmaakt als je stress hebt. Maar...

Het is belangrijk om te weten dat dit zowel bij psychische stress (werkdruk) als fysiek stress (zwaar trainen) gebeurt. Sterker nog: er komt méér cortisol vrij bij fysieke stress, dan bij psychische stress. Als je de theorie “cortisol maakt dik” zou volgen, zou fysieke inspanning dus dik maken.

Hoe stress je dik kan maken

Een beetje stress kan best lekker zijn. Het “zet je op scherp”. Maar te veel stress zorgt er juist voor dat je minder goed kunt focussen. Helder nadenken onder extreem hoge druk is moeilijk. Je vervalt dan in functioneren op de automatische piloot. Dit kan ertoe leiden dat je (onbewust) veel meer gaat eten. Stress heeft bovendien invloed op je wilskracht. Het weerstaan van verleidingen wordt moeilijker als je veel stress ervaart.

Maar dan zijn we er nog niet. Stress leidt vaak tot slecht slapen. En ook gebrek aan slaap zorgt voor minder focus.

Tot wel 300 kCal meer per dag!

Daarnaast zorgt slaapgebrek vaak voor een toenemende behoefte aan voedsel.

Mogelijk komt dit doordat je lichaam door slaapgebrek niet goed kan herstellen, omdat het in overleefstand zit. Na een zeer korte nacht, blijk je tot wel 300 kCal meer te eten de dag erna.

Hoe stress je kan helpen vermageren

Weleens “een knoop in je maag” en een “dichtgeknepen keel” gehad? Ook dat is een direct gevolg van stress. In geval van acute nood geeft je lichaam geen prioriteit aan je spijsvertering. Eten verteren kost namelijk energie.

Bij de perceptie van extreme stress kan je dus ook volledig je eetlust verliezen. Als dit gevoel langdurig aanhoudt kan je sterk vermageren.

De take-away: iedereen reageert anders

Stress heeft invloed op zowel je gedrag als op de processen in je lichaam. De mate waarin je beïnvloed wordt door stress is bovendien ook persoonsgebonden.

Er is niet één proces dat bij iedereen plaatsvindt. Er vinden meerdere processen tegelijkertijd plaats. Dat verklaart waarom jij anders reageert dan iemand anders en waarom sommige mensen dik worden, sommige op gewicht blijven en anderen juist vermageren tijdens stressvolle periodes.

Wil jij graag meer grip op je gewicht in tijden van stress? In onze workshops Sterker met Stress en Afvallen en Gezonder Eten leren we jou de skills voor meer controle over stress en voeding in je leven!

Meer Over Stress
By |2018-09-27T14:25:28+00:00september 27th, 2018|Categories: Stress|

About the Author:

Leave A Comment